موقعیت شما در سایت : سرای تاریخ » صفحه نخست » سایر مطالب » معنای عاشورا و تاسوعا
خبرهای سایت
  •   دسته بندی : سایر مطالب
  •   نویسنده :ابوالفضل
  •   تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
  •   بازدید :1157 بار
  •   بدون دیدگاه

چرا روز شهادت حسین و یارانش را عاشورا گفته اند؟

اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند.

اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است:

۱- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود؟

مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟

یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟

۲-  آیا اگر حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟

۳- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند؟

در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا  چنین چیزی وجود ندارد.

۴- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع …… و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و…

چنان چه  تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا.

اما  می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.

لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.

 

اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا:

عشر به کسر عین، از عشرت به معنای معاشرت و مصاحبت گرفته شده است.

معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد.

در قرآن آمده است که: وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(نسا/۱۹ ) – با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.

عشیر یعنی همدم و رفیق –

وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج/۱۳ ) – چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.

العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد.

العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند.

و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل به معاشرت و رفاقت با حسین به شدت بالا می رود.

با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.

اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید.

اتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت.

اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیتشان برای عبور خون زیاد باشد.

التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد.

و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.

و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت  بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به  جای تنگی , وسعت می یابد.

این دو نام از ابداعات علی بن حسین  زین العابدین است و اگر در بعضی از روایات نبوی  از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای حسین بن علی است.

اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام چهارم شیعیان  لغت تاسوعا بکار رفته شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا  بسیار  عاشقانه است.

 

اقتباس از کتاب از عاشورا تا اربعین

چرا روز شهادت حسین و یارانش را عاشورا گفته اند؟ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند. اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است: 1- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود؟ مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟ 2-  آیا اگر حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ 3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا  چنین چیزی وجود ندارد. 4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع ...... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنان چه  تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا. اما  می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند. لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.   اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا: عشر به کسر عین، از عشرت به معنای معاشرت و مصاحبت گرفته شده است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد. در قرآن آمده است که: وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(نسا/19 ) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق – وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج/13 ) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند. و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل به معاشرت و رفاقت با حسین به شدت بالا می رود. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن…

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید !
0 bigtheme
دریافت مطلب بصورت پی دی اف
راستی!ما یک راه نزدیک برای در کنار شما بودن پیدا کردیم...
ابوالفضل
مؤسس سرای تاریخ | علاقمند در تواریخ ملل، ادیان و مذاهب، تاریخ می‌باشم | همواره این امید را داشته‌ام که بتوانم یک گام مثبت در راستای بالا بردن اطلاعات تاریخی افراد بردارم .

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تگ ها سرای تاریخ ، سایت تاریخی ، دانلود ، مقالات ، داستان های تاریخی ،تاریخ ، مطالب تاریخی ، زندگینامه ها ، سایت سرای تاریخ ، وب سایت سرای تاریخ ، تاریخ